's ochtends word ik natuurlijk gewekt door de wekker van de smartphone. Na het ontbijt, start de reis naar mijn werk. Vandaag een keer met de trein. Dit biedt de mogelijkheid om wat werk te verzetten en dit stukje te schrijven. Ik doe dit op een laptop waarbij de bestanden zijn opgeslagen op OneDrive. Mocht de WiFi verbinding in de trein niet goed werken dan zijn de bestanden ook lokaal beschikbaar.

Tussendoor komen er nog wat e-mail berichten binnen, dat lukt dan nog wel met de WiFi in de trein. 

Op kantoor verbindt de PC met het draadloze netwerk en kan ik mijn werk voortzetten. Gelukkig is daar het netwerk wat sneller en kan ik de grote bijlage bij de e-mail nu wel goed bekijken.

Om een productieve en efficiënte oplossing voor digitaal werken te bieden is een geïntegreerd geheel van systemen en oplossingen noodzakelijk. Dat betekent onder meer dat alle medewerkers met dezelfde systemen werken, geen gebruik van zogenaamde schaduw oplossingen en software oplossingen die op elkaar aansluiten.

Voorbeelden van oplossingen die met huidige technologie gerealiseerd kunnen worden, zijn:

Met het toenemend gebruik van de smartphone en tablets lijkt vergaande digitalisering nu een reële mogelijkheid en komt het (bijna) papierloze kantoor dichterbij.  Als alle informatie direct voorhanden is en via een PC of mobiel apparaat altijd en overal geraadpleegd kan worden dan neemt de behoefte aan gedrukte documenten verder af. Moesten we in het recente verleden nog stapels papier afdrukken voor een overleg en ging iedereen gewapend met notitieblok aan de slag. Nu is het mogelijk om volledig digitaal te werken.  De belangrijkste voordelen die met digitalisering gerealiseerd kunnen worden zijn een grotere mate van efficiëntie; snellere verwerking van gegevens en betere beschikbaarheid van informatie. En nu vrijwel alle Nederlanders on-line zijn en dat ook verwachten van bedrijven kan beter voldaan worden aan verwachtingen van klanten.

De tekstverwerken was ooit een digitale vervanger voor de typemachine – u weet wel zo’n apparaat met hamertjes die ook nog in de knoop konden komen. Langzamerhand is de tekstverwerken verder ontwikkeld en  bevat zoveel functionaliteit dat vrijwel geen enkele gebruiker ze allemaal gebruikt. Veelal zelfs maar enkele procenten. Maar in basis is het nog steeds gericht op het maken van gedrukte documenten. Daarnaast is er wel, een weinig gebruikte, optie om een web layout te maken. In een volledig digitale wereld is gebruik van papier secundair, daarom de vraag of een tekstverwerker nog wel een toekomstvast product is? Ik vraag me ook sterk af hoe Microsoft hier over denkt gezien het belang van Office voor het bedrijf.

 

Heeft u nog eigen computers in een datacentrum (hoe klein dan ook)? Overigens helemaal niets mis mee, tenslotte hoeft niet alles in de cloud. Nu kunt u ook doen zoals Google en Facebook. Gebruik maken van integrated systems.

Digitalisering staat naar verwachting nog aan de beginfase en zal de komende jaren in veel bedrijfstakken grote veranderingen met zich meebrengen. Denk aan voorbeelden uit het verleden zoals digitalisering van de media. Digitalisering heeft grote invloed op uitgevers van kranten, bladen, muziek en video. Zo is Youtube een  ene belangrijk kanaal  voor nieuw talent. Uber heeft de taxi wereld in beroering gebracht en Airbnb de hotelbranche. En sectoren als reisbureaus, banken en verzekeringen zijn al vergaand veranderd door digitalisering.

Het is daarom belangrijk om enerzijds te kijken welke kansen digitalisering voor het bedrijf biedt en alert te blijven op mogelijke ontwrichtende veranderingen.

Hoe kun je nu omgaan met deze digitaliseringstrend? 

 Innovatie is een belangrijke pijler van onze economie. Innovatie is noodzakelijk  om voor te blijven op de internationale concurrentie.  In veel gevallen zal ICT hierin een belangrijke rol vervullen. ICT biedt mogelijkheden om slimmer en efficiënter te werken, klanten betere dienstverlening te bieden, marketing anders in te vullen en/of product te vernieuwen.

Techniek biedt mogelijkheden maar kan nooit succesvol zijn zonder een goede aansluiting op de organisatiestrategie en werkwijzen. Of zelfs bijstellen van de strategie. Maar het begint met het onderkennen van mogelijkheden. Hierbij kun je denken aan:

De juiste mate van informatiebeveiliging is een belangrijke voorwaarde voor het bewaken van de continuïteit van een organisatie. Een tekort aan beveiliging levert de nodige risico’s op, terwijl een teveel onnodige kosten met zich meebrengt. Wet- en regelgeving vereist bovendien een adequate beveiliging. De belangrijkste voorwaarde voor het waarborgen hiervan is dat er gedurende de hele levenscyclus aandacht aan wordt besteed – vanaf de enterprise-architectuur tot en met de operationele fase en de afbouw bij de beëindiging van een systeem. Kort gezegd: Security by Design is onmisbaar.

Wat is nu de stand van zaken op gebied van cyberbedreigingen en wat kun je doen om risico’s te minimaliseren?


Ten aanzien van informatiebeveiliging is er een grote verschuiving van de hacker (al dan niet met goede bedoeling) naar criminelen die veelal uit zijn op financieel gewin en zogenaamde statelijke actoren die heel gericht aanvallen uitvoeren. Er is altijd wel een reden te bedenken waarom een bedrijf of individu gehackt kan worden. Financieel gewin kan bijvoorbeeld bestaan uit het stelen van gevoelige informatie; persoonlijke gegevens; creditcard gegevens of het activeren van zogenaamde ransomware. Software die de data van een organisatie versleuteld en pas na betaling weer beschikbaar stelt of data stelt en dreigt deze publiek te maken.

Er is een rapport verschenen over de misstanden met ICT bij de overheid. Het lijkt een grote janboel en niets lijkt te werken. Tegelijkertijd bedenkt de kamer dat we maar moeten stoppen met de OV-chipkaart. De oplossing, volgens sommige, is dan betalen met de mobiele telefoon. Dit moet dan ook maar snel geregeld worden - voor 1 juli. Juli215, slechts 7 maanden!

Er lijkt geen betere illustratie voor het probleem met ICT bij de overheid dan dit voorbeeld. Is de OV chipkaart daadwerkelijk zo slecht? Dagelijks reizen miljoenen mensen met de OV-chipkaart zonder problemen van A naar B. Hooguit zijn er problemen met het vervoer zelf, maar dat wordt niet veroorzaakt door de OV-chipkaart. En ja het is heel erg vervelend als je vergeet uit te checken. Maar is dat een reden om het hele systeem maar overboord te gooien en over te gaan op betalen met de mobiele telefoon?