Digitalisering is een belangrijke ontwikkeling met grote gevolgen voor de bedrijfsvoering. IT bepaald in grote mate het succes van een onderneming, de werkwijzen en diensten. ZIe ook de volgende artikelen voor de mogelijkheden die digitalisering biedt op gebied van:  

Lees verder......

Zie ook het overzicht van alle artikelen op gebied van digitalisering.

Internet of Things

Het idee achter Internet of Things (IOT) is dat apparaten (dingen) een verbinding krijgen met Internet en data gaan uitwisselen met andere apparaten. De apparaten kunnen gegevens verzamelen en/of op afstand bestuurd worden. Dit biedt veel mogelijkheden zoals medische toepassingen, gericht sturen van onderhoud, aanpassen van gedrag van systemen door besturing op afstand.

Met de opkomst van smart phones en tablets en het sterk toegenomen gebruik van Internet op deze apparatuur ontstaat er behoefte aan websites die ook op deze apparaten goed leesbaar zijn. DIt is mogelijk door gebruik te maken van een zogenaamde 'responsive" of "adaptive" website. Hierbij wordt gebruik gemaakt van specifieke templates die zich kunnen aanpassen op de schermgrootte. 

 

In 2018 bestond de app store tien jaar. Inmiddels zijn er miljoenen apps beschikbaar voor mobiele apparatuur. Het principe van de app store is overigens ook overgenomen voor de PC en Apple Mac.

Webinars – Web seminars


Een trend in marketing is content based marketing. Inhoudelijke en voor de gebruikers waardevolle informative leveren in plaats van glossy folders. Nieuwsbrieven, whitepapers en webinars zijn hier middelen voor. Webinars is een interactieve vorm van content based marketing.
Via Internet wordt een virtuele bijeenkomst gepland. Tijdens de bijeenkomst krijgen de deelnemers vanaf hun eigen PC of bij voorkeur ook mobiele telefoon of tablet een presentatie. Veelal wordt een presentatie met sheets gehouden. Deelnemers kunnen via een speciaal chat kanaal vragen stellen die tijdens of na de presentatie beantwoord worden.

CRM – Customer Relationship Management

Customer relationship management richt zich op de automatisering van de klantadministratie en de klant gerelateerde bedrijfsprocessen. Typische functionaliteiten omvat de administratie van adresgegevens, contactpersonen, contactmomenten, afspraken,  gespreksverslagen, uitgebrachte offertes, status van offertes en opdrachten.  Op basis van deze gegevens kunnen rapportages opgesteld worden zoals de sales funnel, gerealiseerde opdrachten per klant en marktsegmenten, resultaten per accountmanager en prognoses. Het CRM systeem is vaak ook de bron voor verzending van mailings en nieuwsbrieven. Door CRM systemen te koppelen met social media kunnen gegevens  eenvoudiger actueel gehouden worden.

Augmented ofwel toegevoegde realiteit is een technologie waarbij extra beeldinformatie toegevoegd wordt aan werkelijke beelden. Dit kan via het beeldscherm van een mobiele telefoon of met behulp van speciale brillen. Als je door de camera van je mobiele telefoon kijkt, kan het AR-systeem beeldinformatie toevoegen aan het videobeeld dat op dat moment getoond wordt. Met behulp van Google Glas kan ook informatie toegevoegd worden aan het beeld dat op dat moment getoond wordt.

Een gerelateerde ontwikkeling is Virtual Reality, waarbij met speciale brillen, zoals de oculus rift, een 3D virtuele wereld getoond wordt al dan niet gecombineerd met een werkelijk beeld.