DIgitalisering van marketingactiviteiten biedt mogelijkheden om meer kennis op te doen van (potentiele) klanten en gerichter informatie te bieden aan klanten. DIt kan bijvoorbeeld bijdragen aan een betere klantenbinding, maatwerk in producten en diensten en betere dienstverlening.

Digitalisering van marketing omvat een aantal aandachtsgebieden:

  • Digitalisering van marketing. Dit is al jaren in volle gang. Het begon met eenvoudige websites, adverteren via digitale kanalen zoals Google, e-mail marketing en wat nieuwere begrippen als content marketing. In het laatste geval wordt voor klanten interessante informatie aangeboden met als doel klantrelaties op te bouwen en de eigen producten en diensten onder de aandacht te brengen.
    Middelen om dit te bewerkstelligen zijn onder meer websites, blogs, webinars, social media en nieuwsbrieven.
  • Klantrelaties die in toenemende mate gebruik maken van digitale technologie. Denk aan CRM systemen; digitale communicatie; gebruik van het web voor bestellingen en klantcontact. Een stap verder is samenwerking met klanten die ondersteund kan worden met digitale technologie. Zoals toegang tot systemen; samenwerkingsruimten en delen van informatie.
  • Customer service, via Internet is 24 uur bereikbaarheid mogelijk, kan informatie en hulp aangeboden worden, kan een forum voor klanten geboden worden.
  • Disruptive technologie, wat zowel een bedreiging als kans kan betekenen.  Een ontwikkeling uit een geheel andere bedrijfstak in markt. Voorbeelden zijn Airbnb die de hotel en bed & breakfast markt bedreigt door particuliere aanbieders te maken van overnachtingen; Apple die met de iPod de muziekindustrie drastisch veranderde en in de toekomst mogelijk de 3D printer die de maakindustrie kan veranderen.
    Omgekeerd kan dit ook kansen bieden aan een bedrijf om geheel nieuwe markten te betreden.  Al zijn het in de praktijk vaak nieuwe bedrijven die op een geheel andere manier een markt betreden en uit onverwachte hoek grote veranderingen kunnen bewerkstelligen.

Toepasbare technologie:

  • Website met ontwikkelingen op gebied van HTML (de taal van websites) mogelijkheden biedt om Internet sites interactiever en intuïtiever te maken en automatisch aangepast op het type apparaat van de gebruiker;
  • Freemium, gratis aanbieden van producten en diensten waarbij inkomsten uit andere gerelateerde bronnen ontstaan.
  • Mobiele technologie
  • Social media
  • Big Data voor analyse van marktgegevens en informatie van eigen producten (IOT);
  • Locatie gebaseerde diensten;
  • Unified communication
  • Collaboration.