Het gebruik van locatie informatie biedt volop mogelijkheden diensten te ontwikkelen gerelateerd aan de locatie van mensen, , vooral nu iedereen een gps-functie in de mobiele telefoon heeft,. Er zijn internet gerelateerde toepassingen zoals ‘find my friends’, informatie over de omgeving, navigatie, reclamezuilen die informatie tonen gericht op de voorbijganger(s), pushinformatie over aanbiedingen in de buurt.

Er wordt volop gebruik gemaakt van locatiegebaseerde informatie. Vooral op mobiele apparaten wordt locatie-informatie voor veel toepassingen gebruikt. Een veel gebruikte toepassing is het aanpassen van zoekinformatie en advertentie-informatie aan de locatie. Typ maar eens een bedrijfstype of naam in bij Google. Google komt dan met een lijstje van aansluitende termen. Vaak zitten hier plaatsnamen in de omgeving bij!

Er is voldoende hype en discussie over locatiegebaseerde diensten, zeker in combinatie met privacy en overheidsdiensten die ongemerkt informatie over ons verzamelen. Maar bijvoorbeeld ook Google weet waar we zijn, waar we wonen, waar we werken en waar we onze tijd doorbrengen. En de vraag is: zijn mensen ervan gediend dat allerlei informatie wordt aangeboden als ze ergens komen en reclame op hen wordt aangepast?

Toepassingsmogelijkheden en commerciële kansen van locatiegebaseerde diensten zijn er zeker. Google en Apple zijn bijvoorbeeld succesvol met locatiegebaseerde diensten in zoeksystemen, navigatie en kaartdiensten. Veel bedrijven passen het toe in combinatie met andere mobiele toepassingen.