In 2018 bestond de app store tien jaar. Inmiddels zijn er miljoenen apps beschikbaar voor mobiele apparatuur. Het principe van de app store is overigens ook overgenomen voor de PC en Apple Mac.

Een app verschaft de mogelijkheid een eenvoudige gebruikersinterface te bieden, gerichte informatie te geven, de organisatie onderscheidend te maken en als softwareproduct beschikbaar te stellen. Over het algemeen is de prijs van een app laag, echter, grote volumes of gratis apps met advertenties kunnen het toch tot een interessant businessmodel maken.

Er kunnen verschillende redenen zijn om een app uit te brengen:

  • Als product zodat via een betaalde app of advertenties in de app inkomsten gegenereerd kunnen worden. Overigens blijkt uit onderzoek dat van de vele miljoenen applicaties slechts een zeer klein percentage een grote omzet te genereren;
  • Als aanvulling op een product of dienst. Bijvoorbeeld een app als afstandsbediening van de TV, muziekinstallatie of domotica in huis;
  • Als marketinginstrument / nieuws medium om informatie over bedrijf of producten beschikbaar te stellen;
  • Als aanvulling op standaard software, bijvoorbeeld de mogelijkheid om via een mobiel apparaat de urenadministratie bij te werken of werkopdrachten  te verwerken;

Bij het ontwikkelen van een app speelt altijd de vraag voor welke platformen (IOS, Android) en de hiermee gepaard gaande extra kosten en ontwikkelinspanning. Een alternatief is de functionaliteit aan te bieden via een webpagina. Door deze responsive te maken en op HTML-5 te baseren kan een zeer goede user interface gerealiseerd worden die op alle devices bruikbaar is. Hierbij zal nog wel de nodige tijd besteed moeten worden aan testen op verschillende apparatuur en schermformaten.