Webinars – Web seminars


Een trend in marketing is content based marketing. Inhoudelijke en voor de gebruikers waardevolle informative leveren in plaats van glossy folders. Nieuwsbrieven, whitepapers en webinars zijn hier middelen voor. Webinars is een interactieve vorm van content based marketing.
Via Internet wordt een virtuele bijeenkomst gepland. Tijdens de bijeenkomst krijgen de deelnemers vanaf hun eigen PC of bij voorkeur ook mobiele telefoon of tablet een presentatie. Veelal wordt een presentatie met sheets gehouden. Deelnemers kunnen via een speciaal chat kanaal vragen stellen die tijdens of na de presentatie beantwoord worden.


Het is ook gebruikelijk om de presentatie op te nemen zodat deze later nog bekeken kan worden. Door een transcript te maken kunnen ook de gestelde vragen vastgelegd worden.

Om webinars te houden kan gebruik gemaakt worden van speciaal hiervoor geschikte software. Het is ook mogelijk het als dienst af te nemen, zoals bijvoorbeeld WebEx of een eventueel aanwezige Mycrosoft Lync te gebruiken of Google Hangouts.

Behalve voor content based marketing kunnen webinars ook zinvol ingezet worden intern een organisatie, productdemonstraties  op afstand of trainingen.

De toegevoegde waarde is vooral de mogelijkheid om grotere doelgroepen te bereiken en informatie op afstand uit te wisselen. Een webinar is tenslotte veel laagdrempeliger dan een seminar bezoeken. Bovendien kan het webinar eenvoudig opgenomen worden en daarna op de website beschikbaar worden gesteld.