Om een productieve en efficiënte oplossing voor digitaal werken te bieden is een geïntegreerd geheel van systemen en oplossingen noodzakelijk. Dat betekent onder meer dat alle medewerkers met dezelfde systemen werken, geen gebruik van zogenaamde schaduw oplossingen en software oplossingen die op elkaar aansluiten.

Voorbeelden van oplossingen die met huidige technologie gerealiseerd kunnen worden, zijn:

Google gebaseerde oplossing.
Deze bestaat uit Google Drive, met Google Apps (tekstverwerker, presentatie, spreadsheet) en gebruik van Hangouts voor communicatie. Het is in basis een volledig web gebaseerde oplossing. En daarmee vanaf alle apparaten toegankelijk. Google Drive ondersteunt lokale opslag op een PC en daarmee kunnen bestanden ook off-line gebruikt worden. Het Microsoft Office Document formaat wordt ondersteund. Voor het maken van notities kan bijvoorbeeld Google Keep of EverNote (niet van Google) gebruikt worden.

Een volledige open source oplossing op eigen systemen of in de Cloud. Dit kan gerealiseerd worden met bijvoorbeeld OwnCloud voor bestandopslag, Open Office of LibreOffice dat programma's bevat voor tekstverwerking, presentaties, tekenen en spreadsheets. Voor kennisdeling kan een wiki, zoals mediawiki gebruikt worden. Met een content management systeem als Joomla aangevuld met een document management extensie is het mogelijk digitaal werken te ondersteunen. Voor E-mail, calanders en samenwerking kan bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van ZImbra of iRedMail.

Gebaseerd op Microsoft producten zijn er meerdere varianten met als kern Microsoft Office. Dit kan in combinatie met SharePoint en/of OneDrive voor bestandsopslag. Voor e-mail wordt Outlook gebruikt. Het is zowel mogelijk om het in de Cloud (Office365) als op eigen systemen te gebruiken (on-premise). Voor aantekeningen kan gebruik gemaakt worden van Microsoft OneNote. Overigens is EverNote in deze combinatie zeker ook een optie.De Cloud variant - Office 365 - wordt door Microsoft verder ontwikkeld dan Office 2019 en biedt dus meer functionaliteit.

ECM - Enterprise Content Management
Er is een groot aantal ECM systemen waaronder MicroSoft SharePoint en het open source Alfresco. Waarmee content in een systeem kan worden opgeslagen. ECM systemen bieden uitgebreide functionaliteit zoals zoekfuncties; gebruik van metadata; records management; workflow automatisering en ondersteuning voor vele vormen van content - van webpagina's tot veel documentformaten, wiki's en lijsten.