Er is een rapport verschenen over de misstanden met ICT bij de overheid. Het lijkt een grote janboel en niets lijkt te werken. Tegelijkertijd bedenkt de kamer dat we maar moeten stoppen met de OV-chipkaart. De oplossing, volgens sommige, is dan betalen met de mobiele telefoon. Dit moet dan ook maar snel geregeld worden - voor 1 juli. Juli215, slechts 7 maanden!

Er lijkt geen betere illustratie voor het probleem met ICT bij de overheid dan dit voorbeeld. Is de OV chipkaart daadwerkelijk zo slecht? Dagelijks reizen miljoenen mensen met de OV-chipkaart zonder problemen van A naar B. Hooguit zijn er problemen met het vervoer zelf, maar dat wordt niet veroorzaakt door de OV-chipkaart. En ja het is heel erg vervelend als je vergeet uit te checken. Maar is dat een reden om het hele systeem maar overboord te gooien en over te gaan op betalen met de mobiele telefoon?

De discussie geeft maar al te goed aan dat de politiek het niet begrijpt. Je kunt een complex systeem zoals de OV-chipkaart niet in een paar maanden vervangen door iets anders. Ook het kaartje herinvoeren zal veel tijd vergen. Een project van vele miljoenen (of was het miljarden) doe je niet in een paar maanden over. En wat is het echte probleem en hoe zou je dit kunnen oplossen, is daar al goed over nagedacht?

Zou het niet beter zijn om te kijken hoe de problemen opgelost kunnen worden? Bijvoorbeeld een eenvoudige manier om het probleem van "vergeten uit te checken"op te lossen? Google kan ontdekken dat ik elke dag van A naar B reis en waar mijn werkplek is. Waarom zou met de OV-chipkaart niet vastgesteld kunnen worden dat ik elke dag van A naar B reis en dat ik dan zeer waarschijnlijk die dag vergeten ben uit te checken. Even een mail sturen en voor de reiziger uit checken. Of een oplossing met poortjes waar je niet omheen kunt? En er zijn vast nog meer mogelijkheden. Scheelt opnieuw een miljarden project voor een alternatief.

En dan de mobiele telefoon als alternatief? Is dat niet gewoon een vervolg op de OV-chipkaart? Veel telefoons hebben al een NFC chip (wat ook in de OV-chipkaart zit) en kunnen dan met een app als alternatief dienen voor de OV-chipkaart. Dan kun je zelfs traceren waar iemand is geweest (wel een privacy probleem!) en uit checken vereenvoudigen. Bovendien kan de NS-reisplanner je ook al herinneren om uit te checken. Op deze manier moderniseer je het systeem, voeg je functionaliteit toe en laat het vooral evolutionair plaats vinden.

Ondanks alle problemen met ICT bij de overheid mag toch ook gezegd worden dat veel ICT wel werkt. Miljoenen ambtenaren gaan dagelijks aan het werk en gebruiken daar computers voor. Miljoenen belastingaangiftes worden jaarlijks geautomatiseerd verwerkt, terggave vindt binnen enkele maanden plaats, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. En ja er gaat veel fout, laten we daar van leren en verbeteren maar vooral niet van het ene in het andere uiterste schieten.